http://www.mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=149649

هر کشوری در تاریخ پرفراز و نشیب خود شرایط بحرانی را تجربه می‌کند و مردم آن کشور سختی‌ها را به امید روزهای پیروزی و آرامش پشت سر می‌گذارند و به نوعی موفق از امتحان تاریخ سر بر می‌آورند. ایران نیز مانند سایر کشورها از این قاعده مستثنی نیست. در طی سال‌های متمادی ایران حمله‌ها، غارت‌ها، انقلاب‌ها تحریم‌ها و در کل تحولات سیاسی و اجتماعی فراوانی را تجربه کرده است که حمله مغول‌ها، قحطی پس از جنگ جهانی اول تحریم‌های دوران نخست‌‌وزیری مصدق و همچنین تحریم‌های دوران جنگ از جمله تحولاتی است که از لحاظ اقتصادی، سیاسی و حتی معیشتی بسیار مردم را تحت فشار قرار داد. اما مردم ایران از تمام این مشکلات که به نوعی از سوی کشورهای بیگانه به ایران تحمیل شد، سربلند بیرون آمدند و توانستند تاریخ درخشانی از ایران و ایرانی به نمایش بگذارند. در سال‌های اخیر نیز به بهانه انرژی هسته‌ای و استفاده غیرصلح‌آمیز از آن از سوی ایران، آمریکا و بسیاری از هم پیمانانش به ایران فشار آورده‌اند و تحریم‌ها را به عنوان تنها حربه برای به ثمر نشستن ادعاهایشان به کار گرفته‌اند. این تحریم‌ها در زمینه‌های اقتصادی، علمی، سیاسی و فروش سلاح، دارو قطعات هواپیما... است. تحریم‌های یک جانبه آمریکا و فشارهای این کشور بر شرکت‌های نفتی متقاضی به سرمایه‌گذاری در ایران موجب شده، آنها تمایلی به انعقاد قراردادهای جدید نداشته باشند. این تحریم‌ها هر چند در روزهای آغازین مواردی ناچیز را شامل می‌شد اما در سال‌های اخیر به علت فشار آمریکا کشورهای دیگر نیز در روابط خود با ایران به تحریم‌های یکجانبه‌ای دست زده‌ ‌ند که شرایط اقتصادی این روزها غیرمرتبط با این قضایا نمی‌تواند باشد. تبدیل چالش‌ها و تهدیدها به فرصت‌هایی که بتوان از آن تا حد امکان استفاده برد، هدف سیاستگذارانی است که باید با کمک مردم آن را عملی کرد. در این روزهای پرچالش هم باید به فکر بود که چگونه می‌توان تهدیدها را به حداقل رساند و آن را در راه آبادانی کشور به کار برد. یکی از مواردی که در دوران تحریم می‌توان بسیار به آن بها داد، مساله جهانگردی و گردشگری است، چون در دوران تحریم ارزش پول ملی پایین می‌آید بنابراین فرصتی برای گردشگران پیش می‌آید که به راحتی به کشور سفر کنند و این وظیفه مسوولین است که ابتدا تصویر مثبتی از ایران در محیط‌های بین‌المللی به نمایش بگذارند تا از این طریق بتوان سرمایه‌ای از طریق گردشگری به بودجه کشور کمک کرد. دومین مسئله‌ای که در زمان تحریم‌ها می‌توان به آن پرداخت بازار کشورهای همسایه و کشورهایی است که محصولات ایران را تحریم نکرده‌اند عراق، هند، ارمنستان، چین، ازبکستان، ژاپن و کشورهای دیگری که در راستای تحریم غرب عمل نکرده‌اند، بازارهای خوبی هستند که می‌توان محصولات ایران را در آنجا به فروش رساند و قسمتی از فشارهای تحریم را جبران کرد. همچنین به علت تحریم و بالا رفتن قیمت کالاهای خارجی، گرایش مردم به سمت کالاهای ایرانی بیشتر می‌شود و این مسئولیت دوباره به عهده مسوولین است که کیفیت کالاهای ایرانی را بالا ببرند که این روزها به راحتی می‌توان هزینه مردم را به سمت کالاهای ایرانی سوق داد. بورس یا بازار سهام نیز مکانی است که در روزهای تحریم می‌تواند به سرعت فعال شود و سرمایه نقدی مردم در تولید کالاهای داخلی و توسعه صنایع کشور به کار گرفته شود. چون در زمان تحریم قیمت سکه و دلار و طلا و زمین به سرعت بالا می‌رود و مردم توان سرمایه‌گذاری به شکل قدیم را ندارند. موارد ذکر شده می‌تواند چالش‌ها و مشکلاتی که در دوران تحریم در کشور به وجود آمده است را تا حد امکان کاهش دهد و از آن در راه توسعه و آبادانی کشور به کار گرفت. اما نباید و نمی‌توان فراموش کرد که تحریم‌ها تاثیری عمیق و جدی بر اقتصاد هر کشوری باقی می‌گذارند و چه خوب که بتوان از ابتدا با مذاکره و توافق دوطرفه از وقوع تحریم‌ها جلوگیری کرد و تنش‌های سیاست خارجی را به حداقل رساند.