http://www.mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=165838

اسامی نامزدها مشخص شد و سران دولت‌های قبلی از سازندگی، اصلاحات تا مهر‌ورزی یا نیامدند یا رد صلاحیت شدند. اکنون سه جریان اصولگرا، مستقل و اصلاح‌طلب در صحنه رقابت هستند و تبلیغات آغاز شده است. اما هنوز فضای جامعه انتخاباتی نیست و ریاست جمهوری نتوانسته است خود را از مدار صفر درجه خارج کند و به عمق جامعه حرکت دهد. هرچند هنوز ابتدای راه است و تا معرفی نامزد‌ها، مناظره‌ها و راه افتادن ستادهای تبلیغاتی، همینطور یارگیری‌ها و ائتلاف‌ها وقت باقی مانده است اما جامعه هنوز گفتمان‌های اندیشه‌ای و عملی ریاست‌جمهوری را قطب‌بندی نکرده است. دلایل اینکه هنوز قطب‌ها و گفتمان‌های عرصه ریاست جمهوری شکل نگرفته است و فضای انتخابات گرم نشده است به موارد زیر برمی‌گردد:

1- اغلب 8 نامزد تا‌کنون شعار داده‌اند. رفع بیکاری و تورم، حل کردن همه مشکلات در صد روز، احیای جاده ابریشم، اجرای احکام اسلام، فرهنگ مقاومت، دولت نشاط و زندگی و... شعارهایی است که به متن جامعه نخواهد چسبید. تا‌کنون فضای تک‌محوری، خود‌محوری، فرد‌گرایی منفی و بخصوص شعارهای کیفی صادر شده است که توان نفوذ بالایی ندارند.

2- از سوی دیگر ریاست جمهوری در ایران دارای اختیاراتی است که در قانون اساسی ذکر شده است. اغلب بحث‌ها و تبلیغات صورت گرفته به گونه‌ای است که اهداف و کارهایی خارج از ریاست جمهوری را طلب می‌کند. ریاست جمهوری منصبی اجرایی است که باید تابع سند چشم‌انداز، قانون اساسی، برنامه و بودجه سالیانه و نظارت مجلس باشد. بسیاری از افق‌ها و حتی راه رسیدن به آنها در برنامه‌های توسعه آمده است. فاصله میان شعار‌ها و واقعیت اغلب باعث تکراری شدن گفتمان‌ها شده است.

3- به حاشیه رفتن دولت‌های سازندگی، اصلاحات و مهر‌ورزی باعث شده است که نامزدهای ریاست جمهوری دشمنی و غیریتی برای نقد نداشته باشند. در واقع همه نامزد‌ها جزو مدیران و سیاستمداران حاشیه‌ای و میانی هستند که قصد دارند جامعه را اصلاح کنند. هیچ‌یک از جریا‌ن‌های قبلی که مسئول وضع فعلی باشد و بخواهد از عملکرد دولت ها دفاع کند وجود ندارد. در غیاب دشمن واقعی همه چهره‌ای روشنفکرانه و اصلاحگرانه به خود می‌گیرند طبیعی است که در نبود دشمن، یکدستی شکل می‌گیرد. اکنون همه اصلاح‌طلبان اصولگرا و همه اصولگرایان اصلاح طلب هستند.

4- تبلیغات و فضا‌های کلیشه‌ای بسیار زیاد شده است. بخصوص صدا و سیما از یک ماه قبل برنامه‌های روزمره خود راتعطیل کرده است و تمام توان و نیروی خود را صرف تکرار بی‌برنامه و به شدت زننده در مورد برنامه‌های انتخاباتی کرده است. اینگونه مخاطب را بی اختیار تصور کردن باعث کژ کاری‌هایی می‌شود که نتیجه معکوس می‌دهد. فضای شعاری بر نامزدها هم اثر گذاشته است و آنها به‌جای برنامه‌های سیاستگذاری و داشتن طرح‌های قابل اجرای کمی، مدام کلیشه‌وار جملات تکراری می‌گویند.

5- از همه مهم‌تر غیبت تشکل‌ها، اصناف، گروه‌ها و احزاب در مورد نامزدها بسیار مشهود است. در فضای شکل گرفته هنوز اثری از جوانان و زنان دیده نمی‌شود. نامزدها به خیال اینکه تایید شده‌اند و پیروز نهایی هستند توانایی چانه‌زنی، رقابت و ائتلاف را ندارند. ائتلاف رمز پیروزی این انتخابات است. هیچ‌یک از نامزدها وزنه سیاسی سنگینی نیستند و سبد رای بالایی ندارند، در صورت ائتلاف 2 الی 3 نفره می‌توانند به دور دوم راه پیدا کنند.

ائتلاف می‌تواند فضای انتخابات را از حالت کلیشه و شعار خارج کند. بنابراین با توجه به فضای فعلی، خود‌محوری و تک‌گویی و شعاری شدن انتخابات هنوز هیچ گفتمان جدیدی که توانایی حرکت در جامعه و جذب آرای مردمی را داشته باشد شکل نگرفته است. نامزدی پیروز انتخابات می‌شود که توانایی ائتلاف داشته باشد و بتواند در مقابل گفتمان سازندگی، اصلاحات و عدالت‌ورز گفتمان جدیدی به جامعه تحویل دهد که قابلیت اجرایی داشته باشد. تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است و ریاست جمهوری بر مدار صفر درجه در حال گردش است.