http://www.mardomsalari.com/Template1/Article.aspx?AID=20645#132600 

فضای مجازی محدودیت‌های مکانی و زمانی در عصر مکانیک را از میان برد. در دوره مدرن با توجه به منطق مکانیکی سیستم های بروکراتیک حاکم شد. بروکراسی به زمان، مکان و رویه‌های کاغذی بسیار وابسته بود. فضای مجازی تا حدی ابعاد زندگی بشر را وسعت بخشید. اندیشه‌ها چاپ می‌گردد، عکس‌ها و موسیقی‌ها و فیلم‌ها خارج از انحصار واحدهای سیاست در سطح جهانی منتشر می‌شود. ایمیل امکان ارتباط بسیار گسترده انسان‌ها را به صورت نوشتاری فراهم کرد و موتورهای جست‌وجو‌گر یاهو و گوگل در این راستا پیشرو شدند.

وبلاگ‌ها و سایت‌ها امکان انتشار اطلاعات به صورت روزنامه‌ای و رسانه‌های یک طرفه را فراهم کردند.

اینترنت رسانه‌ای چند وجهی بود که رادیو، تلویزیون، روزنامه، دستگاه موسیقی و فیلم‌برداری و... را باهم جمع کرده است. در سال 2004 امکان جدید برای اینترنت پیدا شد که وبلاگ‌ها و سایت‌ها را از حالت کم مخاطبی و یک طرفه بودن خارج می‌کرد. فیس‌بوک نوعی سایت شبکه‌ای بود که وبلاگ‌ها را در سطح جهانی به اشتراک می‌گذاشت. صفحه‌هایی که در اختیار کاربران قرار می گرفت و آنها می‌توانستند در آن صفحات از همه نوع رسانه نوشتاری، گفتاری، تصویری و... استفاده کنند. مطالب دوستان خود را ببینند و نظردهند و به اشتراک بگذارند. با سرعتی خارق‌العاده فیس بوک توانست در سطح دنیا اعتبار کسب کند و نزدیک 1 میلیارد عضو پیدا کرد. شرکت‌ها، رسانه‌های مختلف، روزنامه‌ها، شخصیت‌ها، کشورها و حتی نهادهای رسمی سیاسی در فیس بوک دارای صفحه هستند. تنوع عقاید، گسترش سرعت و امکانات کاربرمحور باعث شده است که فیس بوک رابطه‌ای برد- برد را با مخاطبان و کاربران خود داشته باشد. فیس بوک آنقدر اهمیت پیدا کرده است که ملک‌عبدالله پادشاه عربستان پیشنهاد 150 میلیارد دلاری را برای خرید سهام آن داده است. البته این خبر از سوی دولت عربستان تکذیب شده است.

گونه‌های معروف ارتباط فیس بوک به سیاست را چنین می‌توان جمع‌بندی کرد:

1- فیس‌بوک و خالقان تکنولوژی

تکنیک قدرت می‌آورد به این معنا که نمی‌توان سیاست را خارج از تکنولوژی به تصویر کشید. در دوران مدرن دولت‌ها می‌بایست هزینه‌های هنگفتی انجام دهند تا بتوانند به اطلاعات دست پیدا کنند. اطلاعاتی که از طریق موسسه‌های نظرسنجی در کشورها انجام می‌گرفت. هزینه‌های بالا، درصد اشتباه و خلاء ناشی از سطوح‌بررسی، قصدیت مخاطبان و تحلیل‌های نادرست باعث می‌شد که اغلب جمع‌آوری اطلاعات صورتی یک طرفه و نامطمئن داشته باشد. اکنون تکنولوژی اطلاعات صورتی از قدرت نرم و کسب وجهه آمریکا در محیط بین الملل شده است. فیس بوک رسانه‌ای است که رویه‌های برد- برد را شکل داده است. از یکسو از من اطلاعات خام از اسم، فامیل، جنسیت، دوستان، علایق، نظرات، خاطرات، عکس‌ها و... را دریافت می کند و از سوی دیگر امکانات مجانی جهت انتشار افکار، عقاید و یافتن دوستان با پیشرفت‌ترین پتانسیل‌های رسانه‌ای را ایجاد می‌کند. فیس‌بوک در حال تبدیل شدن به هژمون رسانه‌ای است که بزرگترین موتور جمع‌آوری اطلاعات در جهان به شمار می‌رود. اطلاعات ارزشمندی که کاربران برروی این سایت قرار می‌دهند و بسیاری از روند تحلیل افکار عمومی، مدیریت افکار عمومی و از همه مهمتر منبعی بزرگ از محرمانه‌ترین اطلاعات را در اختیار آژانس‌ها و کشورهای صاحب آن قرار می‌دهند. اعتیاد فیس‌بوکی باعث شده است که اکنون جنبه تبلیغاتی و کسب درآمد مستقیم مدنظر نباشد اما اگر روزگاری دولت‌ها به خاطر هزینه بالا توان خرید اطلاعات فیس بوک را نداشته باشند این سایت می‌تواند از طریق تبلیغات یا سهام کاربران امور خود را بچرخاند. فیس‌بوک بزرگترین تکنیک جمع‌آوری اطلاعات به صورت شبکه‌ای در عصر جدید به حساب می‌آید.

2- فیس‌بوک و کاربران تکنولوژی

تولید قدرت که شکلی اطلاعاتی به خود گرفته است علاوه براینکه آمریکا را دارای منبعی بزرگ از اطلاعات ساخته است که می‌تواند به خوانش، تحلیل و مدیریت افکار عمومی بپردازد، از سوی دیگر شهروندان جهانی را به صورت فشرده، نسبی و بسیار موفق خارج از انحصارها و محدودیت‌ها به یکدیگر نزدیک کرده است. به این معنا فیس بوک برای سیاست شهروندان جهان منطق دموکراتیک سازی را دنبال می‌کند. تکنولوژی ابزار محض نیست که بعد از خلق شدن بتوان آنرا در اختیار گرفت. تکنولوژی دارای جهان زیستی است که حیات مستقل از خود را دارد. به خصوص اینکه تکنولوژی‌های عصر اطلاعات دارای منطق کوانتومی هستند که این منطق به آنها اجازه زندگی مجزا از انسان را می‌دهد. فیس بوک با ماهیت جمع‌آوری اطلاعات در ابتدا به صورت ابزاری خلق می‌شود که در خدمت قدرت است. اما پس از چندی جهان زیست کوانتومی عصر اطلاعات بسیاری از شبکه‌های اجتماعی را به ماهیت اصل انتقادی و دموکراسی‌سازی نزدیک می‌کند. نمی‌توان با پول، زور و بسیاری از مشوق‌ها فیس‌بوک را خرید و کنترل کرد.

فیس بوک دارای جهان زیست اقتصادی، کاربر محور دموکراتیک است به نحوی که مدیریت و هدایت آن به سمت‌های جهت دهی یک فکر، آنرا از اعتبار می‌اندازد و تبدیل به سایتی امنیتی و متروکه می‌کند. بنابراین شاید فیس بوک در ابتدا با منطق، سیاسی و اقتصادی خلق شد اما کم کم وجه انتقادی و مشارکت جویانه آن که ناشی از عصر اطلاعات است ظهور می‌کند و به راه خود مستقل از قدرت‌های خریدار فیس‌بوک ادامه می‌دهد. هرگونه خریدوفروش، دستکاری ناشیانه یا مدیریت از بالا به پایین باعث می‌شود اعتبار که سرمایه پیشرو فیس بوک است نابود شود.